Aparat ortodontyczny na bóle migrenowe i skroniowo-żuchwowe

Bóle migrenowe - aparat ortodontyczny

Wiele osób może się zdziwić, jednak przyczyną bólów migrenowych, jak również skroniowo – żuchwowych może być wada zgryzu. Jeżeli pacjent zauważy u siebie następujące objawy:

• zesztywnienie karku;
  • szumy w uszach;
  • ból w okolicy ucha, karku, tylnej części głowy;
  • strzelające odgłosy w żuchwie
  • ból podczas żucia
  • bezsenność i depresja

najlepiej, żeby udał się do ortodonty i sprawdził swój zgryz. Jak wykazały wieloletnie badania, wady zgryzu mogą mieć znaczny wpływa na bóle migrenowe i skroniowo – żuchwowe.

Kiedy przyjrzymy się statystykom, okaże się, że ponad 70% Europejczyków ma wadę zgryzu. 90% pacjentów nie zdaje sobie sprawy z tego, że może on powodować zaburzenia w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu, a poddają się oni leczeniu ortodontycznemu kierując się jedynie względami estetycznymi. Pozostałe 10% poszukuje ukojenia bólu, jak również rozwiązania problemów, jakie pojawiają się w ich postawie.

Nie oszukujmy się – proste zęby nie oznaczają, że pacjent nie posiada wady zgryzu

Osobom, które posiadają śnieżnobiałe, proste zęby nigdy nie przyszłoby do głowy, że mogą one mieć krzywy zgryz. Zgryzem bowiem nie są jedynie zęby. Narząd żucia, to połączenie relacji różnego rodzaju tkanek, które posiadają różną budowę histologiczno – morfologiczną. W jego skład wchodzą:
  • górna i dolna szczęka;
  • wyrostki zębodołowe;
  • zęby;
  • stawy skroniowo – żuchwowe;
  • przyzębie;
  • mięśnie
  • układy: nerwowy i krwionośny czaszki w części twarzowej.

Powyższe elementy tworzą tzw. układ stomatognatyczny. Jeżeli któraś ze składowych nie działa prawidłowo, dochodzi do pojawienia się wady zgryzu.

Dolegliwości migrenowe i żuchwowo – skroniowe – przyczyna tkwi w zgryzie

Aby człowiek był w pełni zdrowy, każdy jego układ musi działać bez zarzutu. Wiemy bowiem z biologii, że wszystkie układy, jakie występują w ciele człowieka są ze sobą ściśle powiązane. W związku z tym, mając problemy ze stawami skroniowo – żuchwowymi, mamy również problemy z kręgosłupem w części barkowej.

Badania wykazały, że u 80% pacjentów, którzy skarżą się na silne bóle w okolicach głowy i karku oraz  szumy w uszach, przyczyną tych dolegliwości jest źle funkcjonujący układ stomatognatyczny. Wielu z pacjentów nie wiedząc, że to jest przyczyną ich dolegliwości przyjmuje tabletki przeciwbólowe albo stosuje inne doraźne rozwiązania (sen, masowanie skroni czy gorący prysznic), które działają jedynie objawowo. Jeżeli chcą oni, aby bóle ustąpiły na zawsze powinni poddać się leczeniu przyczynowemu, dzięki któremu raz na zawsze pozbędą się bólu.

Aby wykluczyć inne przyczyny (proces choroby ośrodkowego układu nerwowego lub krwionośnego), należy przeprowadzić pełną diagnostykę, która pozwoli na odpowiednie zdiagnozowanie pacjenta. Otrzymując wyniki, które w 100% wskazują zgryz, można zastosować leczenie przy pomocy aparatu ortodontycznego.

Badania, które należy przeprowadzić podczas diagnostyki pojawiających się dolegliwości

Aby postawić odpowiednią diagnozę, lekarz prowadzący pacjenta zobowiązany jest do przeprowadzenia szeregu badań. Zanim jednak to zrobi, musi szczerze porozmawiać z pacjentem, przeprowadzić dokładny wywiad, który pozwoli na zebranie informacji nt. charakteru pojawiającego się bólu, czasu jego trwania, jak również schorzeń, o których pacjent wie i może poinformować o ich występowaniu.

Do podstawowych badań, jakie powinien przeprowadzić lekarz należą:

• badanie postawy – pozwala odkryć zaburzenia równowagi. Okazuje się, że żuchw powiązana jest z kręgosłupem, przez co postawa ciała ma znacznie w odpowiednim ustawieniu żuchwy względem czaszki. Jeżeli lekarz udowodni wadę postawy, może on sugerować, że dolegliwości żuchwowo – skroniowe pojawiają się właśnie z jej powodu.
  • badania neurologiczne – dzięki nim lekarz jest w stanie wykryć patologie, które mogą pojawić się w obrębie nerwu lub struktur mózgowych, przez co mogą doprowadzić do schorzenia stawu skroniowo – żuchwowego.
  • radiografia – pozwala na przebadanie człowieka od stóp do głów, dzięki czemu lekarz może ocenić strukturę stawów pacjenta, szczególnie tych obszarów jego ciała, co do których istnieją podejrzenia złego funkcjonowania.
  • analiza cefalometryczna – pozwala ona na określenie stosunku kątów czaszki i płaszczyzn. Dzięki temu badania lekarz prowadzący pacjenta bez problemu wykryje asymetrię i nieprawidłowości, które nie zawsze można dostrzec gołym okiem.

Dokładna diagnostyka wymaga czasu, jednak przeprowadzona prawidłowo sprawia, że lekarz może wykluczyć inne schorzenia, niż te, które dotyczą nieprawidłowego zgryzu. Jeżeli to on jest podstawą pojawiających się u pacjenta bólów migrenowych oraz żuchwowo – skroniowych, nie pozostaje mu nic innego, jak wybrać się do ortodonty, który zastosuje odpowiednie leczenie pozwalające na usunięcie wady układu stomatognatycznego, dzięki czemu znikną również bóle migrenowe i żuchwowo – skroniowe.